Обратно в полезно

Халоген vs. Ксенон

Днес всички нови автомобили от среден и висок клас биват фабрично оборудвани с ксенонови системи. Само колите с по-ниско ниво на оборудване или в ниския ценови клас, както и най-луксозните автомобили (които са с LED светлини) не са произведени с ксенон. Също така през последните години много от собствениците на автомобили подменят своите халогенни крушки с ксенонови, но въпреки това, има и хора, които са твърди противници на използването им. В тази статия ще бъде описан принципа на работа и ще бъдат откроени предимствата и недостатъците.

Първите ксенонови фарове поставени в сериен автомобил е през 2001 година в BMW 7-ма серия (E38). Има два вида ксенони – обикновен и bi-xenon, като разликата е, че bi-xenon крушката, подобно на халогенните тип H1 служи и за къси и за дълги фарове, докато при обикновения ксенон има само една дължина.

Каква е разликата с обикновени халогенни светлини? Основната разлика е в цвета на светлината. При ксенона тя е по-силна с температура от 3000К (келвина) до 15000К, за сметка на халогена – обикновено около 2000-2200К. Светлината от 3000К е бяла, като с увеличаване на келвините тя преминава през синкава към лилава, докато 2000К е жълта. Ксеноновте светлини са много по-ярки от халогеновите: 3200 lm (лумена) за ксенона, срещу двойно по-малко за най-качествените H7 халогени – 1500 lm. Ксеноновте лампи са и много по-икономични: те отдават 91 lm на 1W (ват) мощност срещу 26 lm/W за халогена. Това позволява на един фар да се намали разхода от 55 W на 35 W, ако се ползват ксенонови лампи.

От тук може да изведем и основните преимства на ксеноновите лампи в срвнение с халогените. Те светят по-силно и осветяват пътя на много по-далечно разстояние, много по-икономични са от обикновените светлини и животът им е по-дълъг. За сравнение обикновените халогенни крушки издържат между 450 и 500 часа срещу 3000 часа за ксенона. Освен това ксеноновите фарове не се повреждат от вибрациите по пътя.

Разбира се ксеноновите системи имат и няколко недостатъка. Когато искате да монтирате ксенонова система на автомобила си (в случаите, когато нямате фабричен), стандартното напрежение от 14 волта на автомобила няма да е достатъчно за да захрани ксеноновата крушка. За целта се ползва инвертор, които да преобразува тока в необходимите параметри. Друга особено важна характеристика на светлината добивана от този вид лампи е че късовълновото дъгово излъчване се разсейва силно от микронеравности. С прости думи казано – рефлекторите на ксеноновите фарове трябва да са много по качествени и гладки отколкото на обикновените халогенови фарове. Друг минус на ксеноновите системи, е че за да достигне максимална яркост е нужно известно време- обикновено около 10-15 секунди. И на последно място е цената, която определено е по-скъпа от тази на обикновените светлини.

Съпостяйки тези предимства и недостатъци става ясно, че ако трябва да избирате между автомобил с фабричните ксенон системи или халогенни фарове, то ксенона ви дава много повече светлина, по-малка консумация и по-приятна светлина, но ако мислите да инсталирате ксенон на вашият автомобил с халогенни фарове, то това начинание или ще ви излезне много скъпо или няма да има ефекта, който търсите.